fredag den 20. maj 2011

Mit liv

Hvis du kunne se verden gennem mine øjne, ville det se omtrent sådan her ud:


Jeg er taget på ferie – og jeg huskede at pakke Buddhanaturen ;).

Det er svært at få øje på at dukkha findes, når tiden sådan driver afsted i en lind strøm af soldrukne dage og lune nætter, og netop det er grunden til, at man i buddhismen siger, at den allerbedste genfødsel man kan opnå, er den som menneske. Livet som menneske byder nemlig på dukkha og sukkha i afmålte doser: lidelse og glæde, og ikke for meget af nogen af delene. Fødes man i helvede – eller vælger man helvedets virkelighed for en stund – er lidelsen så overvældende, at man lammes. Fødes man i gudernes himmel – eller vælger man himlens lyksalighed for en stund – er glæden så overvældende, at man helt glemmer hvordan lidelsen lurer lige om hjørnet, i den næste genfødsel, eller den næste stund. Derfor minder jeg flere gange dagligt mig selv om, at skønt alt er vidunderligt for mig, lige nu, så er lykken lunefuld. Der er mange andre der lider lige nu, og jeg vil lide som dem på et tidspunkt. Derfor vælger jeg Buddhaens vej, også når det hele er perfekt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar