tirsdag den 31. januar 2012

Tid

Tid er et begreb der er blevet diskuteret indgående i den buddhistiske tradition – mest interessant nok hos Nagarjuna og Dogen. Dette indlæg handler dog ikke om teoretiske overvejelser omkring tid, men om en af de meget konkrete måder tid manifesterer sig på.

Min lille baby har nemlig fødselsdag. I 1991 mødte jeg første gang Oliver, min mindste søn. Han var lille bitte, og jeg følte – og føler – mig meget privilegeret over at få lov at tage del i hans liv. Tiden syntes nærmest at stå stille når jeg sad med ham. Tid kan ikke findes i sådanne øjeblikke, eller i nogen øjeblikke overhovedet, for den sags skyld.

At tid er en reel faktor kan jeg til gengæld se, når jeg betragter den prægtige unge mand, der står foran mig nu. Det er næsten ikke til at forstå at det lille spædbarn er blevet til en voksen mand, og behøver jeg heldigvis heller ikke. Jeg kan nøjes med at kigge ind i hans øjne igen, og mærke at tid ikke findes.

2 kommentarer:

  1. Ohh, tillykke med den smukke. Du har altså også de skønneste drenge :)

    SvarSlet