mandag den 26. september 2011

Et syn på oplysning

For nogen tid siden lånte jeg en bog af den californiske ’Zen’-lærer Adyashanti. Når jeg sætter Zen i anførselstegn, er det fordi han nok er blevet opfordret til at undervise af sin lærer, men at denne lærer på den anden side ikke selv har færdiggjort sin træning, ikke har modtaget Dharmatransmission, og således heller ikke har kunnet give den videre til sin elev. Nu er jeg normalt ikke den varmeste fortaler for systemet med Dharma-arvinger, men omvendt vækker det også min undren hvis nogen præsenterer sig som ’Zen’, uden at have de traditionelle overførsler.

Hvorom alting er, så fandt jeg bogen ’The End of Your World’ sød og interessant. Adyashanti taler om oplysning som en vedvarende proces, hvor en indledende ’oplysningsoplevelse’ skal kultiveres og fordybes før den cementeres. Et af de billeder han bruger, er af et rumskib der kommer i gang med den første affyring (den indledende oplysningsoplevelse), men som stadig har brug for brændstof indtil den er fri af tyngdekraftens træk. Han skriver smukt og indfølende om de ting der stadig kan trække os ned og hæmme os efter en oplevelse af pludselig indsigt, og giver mange gode råd. Blandt andet opfordrer han os til at underkaste alle vores gentagne tanker og følelser en nøjere undersøgelse, og hævder at i arbejdet med disse ’velco-tanker’ er selve denne undersøgelse vores spirituelle praksis.

Det er på mange måder en smuk lille bog, men omvendt kan jeg heller ikke sige mig fri for en lidt forstemmende fornemmelse af, at det vi først og fremmest får i bogen, er en skønsom blanding af buddhistiske belæringer og hindu-inspirerede ideer, krydret med en håndfuld tidstypiske spirituelle klicher.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar